אייל גורביץ' שפיתח את שיטת הרצפים ועומד מאחורי אפליקציית Stock Monkey מסביר אחת ולתמיד מה זה ניתוח טכני ואיך מתאמים ציפיות בנוגע לשימוש בשיטה.

לא מעט משקיעים סבורים ששיטת הניתוח הטכני נוצרה כדי לחזות את העתיד. מעין כדור בדולח או קלפי טארוט. מכאן שתפקידו של המנתח הטכני בכל נקודת זמן שהיא, לדעת מה יהיה. מחר מחרתיים עוד חודש. לא חשוב והעיקר שיהיה מדויק. ואוי ואבוי אם לא. שאלות כגון, האם תהיה מפולת? מתי תסתיים מגמת הירידה? לאן תגיע המניה? מתי היא תגיע? הן שאלות לגיטימיות בהן אנו נתקלים בכל יום. אבל השאלות הללו מסגירות יותר את חוסר הבנתו של השואל מאשר את מגבלות השיטה. תשובה לשאלות אלו אין משום שלא השיטה הטכנית ולא המנתח הטכני אמורים לספק את התשובות עליהן. התשובות, גבירותיי ורבותי, אינן בנמצא. ומי שחושב שרווחים ממסחר בניירות ערך מגיעים כתוצאה מחיזוי העתיד, כנראה שלעולם לא ירוויח. לא אחת נבחנים המנתחים הטכניים במבחנים המועדים לכישלון תמידי. העתיד נסתר והיכולת לנבא מה יהיה נשגב מבינתנו ומיכולתנו. אז מה בעצם אמורה השיטה הטכנית לעשות עבורנו?

 

הטעות שבהבנת השיטה נגזרת מהאופן הקלוקל שבה היא מוגדרת בספרות התיאורטית : "חקר פעילות השוק בהתבסס על גרפים למטרת חיזוין של מגמות מחירים עתידיות". אז לאחר שהבנו מה השיטה הטכנית היא לא, הבה נבין מה היא כן : ראשית נתחיל עם כלי העבודה ולאחר מכן נגדיר את המטרות :

 

כלי העבודה ומשמעותם.

 

כלי העבודה המרכזי בשיטה הטכנית הוא הגרף. הגרף מייצג את תנועת המחירים לאורך זמן והוא למעשה הפרמטר היחיד בשיטה שיכול לתת איתותי קנייה ומכירה. הגרף יכול לשקף אין ספור ממדי זמן החל מפרק זמן ארוך (גרף חודשי) דרך פרק זמן קצר (גרף יומי) וכלה בממדי זמן קצרצרים כגון גרפים תוך יומיים.

 

מרבית האנשים שנחשפו לשיטה הטכנית משוכנעים שיש לעשות הבחנה בין ניתוח טכני לניתוח כלכלי. שמדובר בשני דברים שונים לחלוטין. אלא שלא כך הוא הדבר. הגרף מבטא את התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק. כלומר, כל מידע גלוי או חסוי הגורר פעולה של קנייה או מכירה מתבטא בגרף כך שהוא כולל גם את המרכיבים הכלכליים.

 

מה השיטה הטכנית אמורה לעשות עבורנו

 

כל תהליך קבלת החלטות בחיים מתקבל בסביבה של אי וודאות וזו עובדה מוגמרת. כל החלטה בחיים מתקבלת לפי הנתונים הנוכחיים ונשקלת לפי יחס סיכוי סיכון.כפי שאינך הולך למגדת עתידות או שאינך מצפה לדעת מראש את העתיד לבוא, כך איננו יכולים לבקש לחזות את העתיד הבורסאי.

 

לפיכך אמורה שיטת הניתוח הטכני לבנות שתי יכולות מרכזיות : הראשונה היא לתת את מרבית הכלים כדי להבין את המצב הנוכחי של השוק או המניה העומדת לניתוח, וממנו לגזור את הפעולה הרצויה על בסיס שיקולים של יחס סיכוי סיכון. בדיוק כמו בחיים.

 

היכולת השנייה אותה בונה עבורנו השיטה היא היכולת להגיב כלפי שינויים במצב השוק/מניה. מסחר בניירות ערך משול לספורט המבוצע כנגד כוחות הטבע : גלישת גלים, דאייה, טיפוס הרים וכדומה. שם, ברור לכל בר דעת שהוא אינו יכול להשפיע על הנעשה אלא רק להגיב. כלומר, שיטת הניתוח הטכני מספקת את הכלים להגיב נכון כלפי מצבים משתנים ולרתום את כוחות השוק לטובתנו כמו גם לסייע לנו לתקן טעויות טרם הפיכתן להרות גורל.

 

 

 

כמה מילים על טבע האדם

 

 

בדרך כלל, מה שדופק את המשקיע הפרטי) אלו האינסטינקטים שלו. הטבע שלו.  חישבו על קורסי נהיגה מתקדמת, על הדרך שבה מלמדים בלימה נכונה מהי. התחמקות ממכשול. חישבו על רוכב אופנוע הנכנס לסיבוב וחייב "לקחת אותו נכון". כל הפעולות הנכונות, כמעט בכל תחום שהוא,  נוגדות את האינסטינקטים הטבעיים שלנו.  חישבו על אומנויות לחימה. הדברים שתלמדו שם, יסתרו לחלוטין את אותו טבע. כך גם בהתמודדות עם מצבים לא מעטים בתחום ההשקעות. במרבית המקרים, הפעולה שהטבע מכתיב לך לעשות היא הפעולה שתגרום לך להפסד.  ודוגמאות ישנן לא מעט.

 

בעמוד הראשון בתורת הלחימה אייקידו כתוב : "פעולות יוצרות הרגלים, הרגלים יוצרים אופי, אופי יוצר גורל". שינוי הפעולות הבורסאיות שלנו על ידי לימוד מקצועי של השיטה, ישנה הרגלים ישנים. ההרגלים החדשים יעצבו אופי והאופי יעצב את גורלנו הבורסאי.

 

הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *