מאמרים

מרסנים את הקוף

שיטת הניתוח הטכני היא שיטה לקבלת החלטות בתנאי אי וודאות.  לקח לי לא מעט שנים להבין כיצד לעשות בה שימוש יעיל. ניסיון, תובנות, אלפי תלמידים ותאונת אופנוע אחת, הובילו אותי לבניית "שיטת תשע השאלות". השיטה שיצרתי היא כלי עבודה. כזה שבידיים מיומנות יכול להיות יעיל ורווחי ובידיים שאינן מיומנות יכול להיות הרסני.

תהליך קבלת ההחלטות הבורסאי שנע על רצף שבצידו האחד פחד ובשני חמדנות, הוביל אותי לתובנה שכל אחד מאיתנו נושא על כתפו את הקוף. אותו קוף שבכל נקודת החלטה מתחיל להשתולל, להציף פחדים, חרדות, חמדנות ובכלל הופך את כל הסיפור הזה לרגשי. ואת הקוף הזה צריך לרסן. אצל חלקינו הוא קטן יותר ואצל אחרים מדובר בגורילה. התובנה וההכרה בכך שהוא קיים, תעזור לכם בתהליך הריסון והדרך להחלטות מושכלות תהיה קצרה יותר ונכונה יותר.

כדי להבין את יתרונותיה של השיטה ומה נדרש מאיתנו כדי להשתיק את הקוף יש לתת את הדעת למרכיבי השיטה:

אובייקטיביות – כדי לרסן את הקוף ולקבל החלטות נכונות, חייב תהליך הניתוח להיות אובייקטיבי. השיטה אינה סובלת פרשנויות אישיות. הרעיון המרכזי בניתוח הטכני הוא שעליך להוציא את עצמך (ואת האגו שלך) מהמרכז ולשים במקומם את השוק. אינך משפיע, אינך קובע, אינך שולט בנסיבות ואינך מכתיב דבר. אתה נכנע ומגיב לתכתיבי השוק. מסחר במניות משול בעיני לפעילות הנערכת כנגד הטבע : גלישת גלים או דאייה אם תרצו. כדי לשלוט בטבע שומה עליך לציית לחוקיו. כל גולש גלים או גולש על מצנח רחיפה יודע שהגלים או הרוח יכתיבו את יכולתו לפעול ואינו יכול להתנגד להם. כך הוא הדבר בפעילות מול השוק.

חד משמעיות – תהליך הניתוח חייב להיות חד משמעי ואינו פתוח לפירושים. לקוף יש נטיה להשתולל כאשר הוא מוצא מקום לפרשנויות משלו. האימרה ולפיה שני מנתחים טכניים יראו את אותו הגרף בעיניים שונות היא זו שהופכת את השיטה לקריאה בקפה. וזה מחזיר אותנו לסעיף הקודם.

אחידות – אחד מחוקי השיטה מחייב אחידות. כלומר, כל ניתוח אמור להיראות זהה ולא משנה לאיזה ממד זמן אתה מעוניין לסחור. הניתוח מתחיל תמיד מאותה נקודה ומסתיים באותה נקודה. לאורכו נעשה שימוש באותם כלים ובאותן ברירות מחדל.

השימוש בכלים אחידים, אובייקטיביים וחד משמעיים, לא משנה באיזו מניה או בורסה מדובר – הופכים את העיסוק בנושא לשיטתי.

 

אייל גורביץ', ינואר 2022